Exposities 2018

 

De exposities zijn geopend van vrijdag t/m zondag van 11.00 uur tot 16.30 uur en op feestdagen.

De toegang is gratis. Honden worden niet toegelaten.

Vanwege de plannen voor de toekomst van Wester-Amstel is exposeren in 2019 niet mogelijk.

 

30 maart t/m 15 april; Lucienne Kaaij, Ellen Koning en Lida Geers.

Lucienne Kaaij schildert de natuur en met name tuinen. Werken in de tuin en het combineren van bloemen en planten waarbij kleur een grote rol speelt, is een bron van inspiratie. Kleur en licht zijn belangrijk in haar schilderijen, het werk is meer impressionistisch dan realistisch.

 

 

De schilderijen van Ellen Koning ontstaan voornamelijk uit haar verbeelding. Deze voedt zij met literatuur, mooie wandelingen en inspirerende gebeurtenissen. Samen met herinneringen vormen zij de basis voor haar expressieve schilderijen.

 

 

Keramiste Lida Geers laat zich inspireren door de organische vormen uit de natuur. Klei is het materiaal om deze vormen om te zetten in beelden. Nu heeft ook glas haar volle aandacht. Deze materialen met elkaar verenigen in één werk is haar nieuwste uitdaging.

 

 

 

 

20 april t/m 6 mei; Elize Lutz en Dominiek Steinmeijer.

Het werk van Elize Lutz omschrijft zij zelf als papiertransformaties, het is een zoektocht en een spel vanaf de eerste ontmoeting met het papier tot het eindresultaat. Naalden die prikken, potloden die duwen en handen die kreuken transformeren papier tot kunstwerken waar je met verwondering en bewondering naar zult kijken. Je maakt kennis met het binnenste, het intieme en kwetsbare, wat een ieder op zijn eigen manier zal herkennen. Naast dit werk maakt Lutz ook tekeningen.

 

 

 

Dominiek Steinmeijer ontwerpt unieke sieraden van titanium. Dit hightech materiaal bewerkt ze met technieken uit de oudheid en hierbij zoekt zij de grenzen van het lichte en sterke titanium op.  Dit doet zij door het metaal handmatig uit te slaan, te buigen en te strekken om zo bij haar kenmerkende ontwerpen te komen. Naast de vorm is ook de bewerking van de huid van het sieraad van belang, deze moet een dialoog aangaan met de huid van de drager.

 


 
 

11 mei t/m 27 mei; Mark Pol en Hélène Swierstra.

 Tekeningen die Mark Pol maaktzijn vaak de eerste aanzet voor zijn schilderijen. Zijn werk heeft als centraal thema de mens, met al zijn zwaktes en tekortkomingen. Soms staan de ogen centraal, soms de vorm of het figuur. Pol heeft een opmerkelijk kleurgebruik en zijn beeldtaal is niet makkelijk onder te brengen in een bepaalde categorie. De bezoeker wordt vooral uitgenodigd tot kijken en genieten.

 

 

 

.Het beeldend werk van Hélène Swierstra ontstaat door het observeren van de mens en de natuur. Naast observaties  gebruikt zij haar ervaringen en emoties bij het maken van haar beelden. Op zoek naar de juiste vormgeving maakt Swierstra gebruik van allerlei materialen zoals brons, hout, gietklei en gips. Naast de vorm is ook de kleur een gezichtsbepalend element in haar werk.

 

 

 

 

1 juni t/m 17 juni; Pauline Zeij en Susana Baticón.

 Pauline Zeij schildert trefzekere portretten van zowel mensen als dieren. Daarnaast maakt zij schilderijen die een geheel eigen magische wereld verbeelden en waar mens en dier elkaar regelmatig ontmoeten. Haar beeldtaal is zowel zacht en aaibaar als rauw en reëel en dat gaat moeiteloos samen.  Het gebruik van licht en kleur is voor Zeij van groot belang om zowel haar realiteit als haar magie op het doek te vangen.

 


 

 

Beeldhouwster Susana Baticón werkt het liefst met marmer, een steensoort die de mogelijkheid biedt tot heel fijne en gedetailleerde vormgeving. Haar beelden zijn zowel figuratief als abstract. Het zoeken naar de perfectie vormgeving is van belang maar zeker ook het polijsten van het beeld. Met het polijsten onthul je de kleur, het patroon in de steen en het zorgt voor glans. Dit levert samen telkens een cadeautje op. 

 

 

 

 

22 juni t/m 8 juli; Corry Zwart en Truus Pot.

 De foto’s van Corry Zwart komen voort uit sieraden die zij maakt van bloemen en planten. Haar werk laten de sprookjesachtige schoonheid van het kleine detail zien waarbij licht en kleur de hoofdrol spelen. De bloei is fascinerend maar het verval dat daarna inzet evenzeer. Het laat zien hoe teer en kwetsbaar de natuur is, maar toont ook haar vermogen ons tot verwondering te brengen hetgeen  Zwart in één foto samenbrengt.

 

 

 

 Truus Pot maakt abstracte beelden en werkt daarbij het liefst in albast. Albast is een transparante niet al te harde steensoort waar licht doorheen valt als je dun werkt. En dat is precies wat Pot doet, dun werken en het liefst steeds dunner. Bij het polijsten van haar werk wordt zij vaak verrast door de kleur en de tekening in de steen. Zij gaat duidelijk voor perfectie in haar werk.

 

 

 

13 juli t/m 29 juli; Astrid Ferdinand en Ienke Damsté.

 Astrid Ferdinand maakt grafiek en tekeningen van mensen en landschappen. Met name de natuur in verstedelijkt gebied heeft iets dramatisch, wat er vandaag is kan morgen zomaar weg zijn en tegelijkertijd is het samengaan van mens en natuur ook inspirerend. Het werk van Ferdinand laat u even stilstaan bij een karakteristieke boom, een verwilderd stadspark of het uitzicht op een weidegebied met in de verte de stad.

 

 

 

 Voordat beeldhouwster Ienke Damsté een beitel in haar steen zet maakt zij een kleimodel. Het einddoel moet duidelijk zijn, de weg ernaar toe is soms confronterend. Al hakkend ben jij de enige die verantwoordelijk is voor de juiste vorm, fouten herstellen is lastig in steen. Zij werkt het liefst met albast, marmer of serpentijn en maakt zowel abstracte als figuratieve beelden. Naast steen werkt Damsté ook met brons en epoxyhars.

 

 

 

 

3 augustus t/m 19 augustus; Marijke Toebes en Karin de Rooij-Leicht.

De onderwerpen voor de schilderijen van Marijke Toebes zijn zeer divers. Het kan de zee en het strand zijn maar net zo goed bloemen, een olifant of een oude stoel. Zij schildert met acryl en afhankelijk van het onderwerp uiterst gedetailleerd of juist impressionistisch. Ook het vinden van de juiste balans in kleur en vorm blijft haar boeien.

 

 

 

 De beelden van Karin de Rooij-Leicht  zijn voornamelijk abstract. Haar werk ontstaat meestal spontaan, de ruwe vorm van de steen wijst de weg. Harde steensoorten zoals serpentijn en marmer hebben haar voorkeur, ook gebruikt zij speksteen en albast voor haar beelden. De eindeloze mogelijkheden van het werken met steen en het secuur kijken naar de dingen om je heen maken het beeldhouwen voor haar zo inspirerend.

 

 

 

 

24 augustus t/m 9 september; Dolf Middelhoff en Corrie Keessen.

 Dolf Middelhoff schildert en tekent landschappen en in het bijzonder zeegezichten. Hij schildert met grove toets, de verf wordt snel en dik opgebracht. Dit doet Middelhoff zowel buiten, plein-air, waar de omstandigheden snel wisselen als binnen in zijn atelier. Daar vindt hij ook de rust voor het maken van zijn tekeningen in inkt met gewassen tonen, soms ingekleurd met aquarelpotlood.

 

 

 

Beeldhouwster Corrie Keessen laat zich bij de keuze van een steen leiden door de vorm en de kleur van de ruwe steen. Vormgeven begint vanuit een globaal idee maar ook de grillen van de steen zijn bepalend. Haar abstracte beelden hebben zachte ronde vormen, afgewisseld met scherpe lijnen en vaak blijft een deel ongepolijst.

 

 

 

 

 

14 september t/m 30 september; Nora van Klingeren en Yvonne Leeman.

 Het werk van Nora van Klingeren is gemaakt van vilt en van verschillende soorten zijden. Van Klingeren “schildert” met stoffen en heeft daarin een geheel eigen stijl gevonden. Haar inspiratie komt uit  alles wat we om ons heen zien. Wel is er altijd eerst de titel van het werk en dan volgt het verhaal, verteld in zelfgemaakt kleurrijk vilt. 

 


 

 

De beelden van Yvonne Leeman zijn glad, zacht en aaibaar. Maar voor het zover is moet het ruwe brok steen gehakt, gezaagd en gevijld worden. Het ambachtelijke werk met hamer en beitel legt hak voor hak de vorm van het beeld bloot. Daarna volgt het verfijnen, schuren en polijsten.  Leeman werkt zowel abstract als figuratief.

 


 

 

 

5, 6 en 7 oktober; Hans Butzelaar en Willeke Dokter

De onderwerpen waaruit schilder Hans Butzelaar put zijn breed: o.a. hoofden, stillevens en landschappen. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze zijn geschilderd met aandacht voor compositie en structuur en in prachtige kleuren. Hoe krijg ik dat mooie verschoten groen en dat vale blauw, welk warm grijs zou daar het beste bij passen? Dat zijn de vragen die hem bezighouden tijdens zijn werk.

 

 

 

 

 

 

 De keramiek van Willeke Dokter is organisch en grillig, soms massief. Hoofdthema’s zijn de boom, in de ruimste zin van het woord, en landschapjes die een eigen wereld laten zien. De door haar zelf gemaakte glazuren versterken haar beelden. Contrasten vindt zij boeiend, in kleur maar ook tussen mat en glans, ruw en zacht.